Wycieraczki przed zimą – pamiętaj o zmianie

Wybierając wycieraczki do naszego samochodu, musimy pamiętać o kilku niezbędnych czynnościach. Przede wszystkim na początku powinniśmy je zmierzyć, biorąc pod uwagę konkretną wersję modelu auta i jego rocznik. Dopasowanie jest konieczne szczególnie ze względu na różny rodzaj zaczepów stosowanych w autach danej marki.

Jeśli chodzi o funkcjonalność samych wycieraczek, niezależnie, czy są to wycieraczki standardowe, czy też płaskie, wykorzystuje się je przez cały sezon – z reguły nie są one odrębnie dedykowane do danej pory roku. Chcąc zapewnić odpowiednią efektywność wycieraczek, zalecamy zmianę piór dwa razy w roku.

Pióra wycieraczek, a więc gumowa jej część, która bezpośrednio styka się z powierzchnią szyby, najlepiej wymieniać właśnie na jesień ze względu na zwiększone opady. Używanie wycieraczek w stosunku do ilości przejechanych kilometrów właśnie wtedy znacznie się zwiększa. W tym okresie na 100 przejechanych kilometrów wycieraczki czyszczą szybę średnio od 60 do 80 procent czasu trwania jazdy. Dla porównania latem jest to zaledwie kilka procent.

Co nie znaczy, że właśnie w czasie upałów wycieraczki się nie niszczą. Nie każdy wie, że to właśnie okres letni, gdy deszcz zaskakuje nas sporadycznie, jest najbardziej szkodliwy w tym zakresie. Dlaczego? Wycieraczki używamy rzadko, w bardzo niekorzystnych do tego warunkach. Używamy ich przede wszystkim do zeskrobywania pozostałości po owadach, operując na suchej szybie, a to w znaczącym stopniu psuje krawędź gumy. Dlatego też, aby prawidłowo przygotować się do trudnego sezonu deszczowego, zalecana jest zmiana wycieraczek na „świeże” właśnie teraz.

W okresie jesiennym wycieraczki pracują już w zdecydowanie bardziej korzystnych warunkach, czyli na mokrej szybie, ograniczającej ścieranie się gumy. Kolejna ich zmiana - na zimę – nie jest więc konieczna. Pamiętać jednak należy, aby zniwelować inne problemy charakterystyczne dla mroźnej pory roku. Chodzi przede wszystkim o osadzanie się na wycieraczkach lodu. W takim wypadku skutecznym zabiegiem „ratującym” gumę jest odchylenie wycieraczek od szyby na noc lub nałożenie na pióra specjalnych osłonek.

Tak, jak wcześniej wspominałem, większość wycieraczek jest uniwersalna i można je stosować przez cały sezon. Dotyczy to zarówno wycieraczek płaskich, jak i standardowych. Wycieraczki płaskie sprawują się lepiej niezależnie od pory roku. Dzięki bardziej stabilnemu kątowi natarcia oraz silniejszemu dociskowi, wycieraczki lepiej zbierają wodę i pracują ciszej ze względu na korzystniejszą aerodynamikę.

Przygotowując samochód do eksploatacji, warto także uwzględnić rodzaj materiału, z jakiego stworzone są pióra wycieraczek. Najtańsze opierają się wyłącznie na gumie, co nie zawsze daje satysfakcjonujące rezultaty. Zaleca się stosowanie piór z domieszką grafitu. Obecność tego składnika sprawia, że wycieraczki „nie piszczą” przy użytkowaniu. W ten sposób znacznie ogranicza się ich zużycie.